מדריך טיול לדרום-מזרח אסיה

אמנם עברו שלוש שנים מאז שטיילתי באסיה, אבל המקום הזה מאוד משמעותי עבורי גם היום. הטיול שם שינה הרבה דברים בצורת החשיבה שלי. התרבויות השונות, מגוון האנשים וההטרוגניות המרשימה עושים את שלהם. הפוסט הזה לא יהיה מדריך טיול קלאסי למזרח-אסיה אלא אוסף של רשמים וטיפים מועילים שאני בטוח שיעזרו לכם בטיול שלכם.

מסלול הטיול שלי לפי הסדר: צפון תאילנד > לאוס > קמבודיה > ויאטנם > פיליפינים > סינגפור

סגנון טיול: זוגות
תקציב: 45 אלף ש"ח לזוג לחצי שנה.
זמן בשנה: בין אוקטובר לאפריל (התאריכים הטובים ביותר מבחינת מזג אוויר והסיכוי למונסונים).

תאילנד:

פאי – מקום מדהים, ממליץ להגיע ולחפש גסטהאוס שתאהבו בעצמכם, גם יותר זול וגם יש שם כל-כך הרבה מבחר. אנחנו ישנו ב- Pai Country Hut והיה ממש נחמד, בונגלוס קרובים מאוד לשוק לילה ב-75 ש"ח ללילה לזוג. אנחנו שהינו בפאי שבעה לילות ויכולנו להישאר הרבה יותר, אם אתם על אופנוע (200 באט ליום) יש המון מה לראות.
המלצה: ראפטינג עם Thai Adventure Rafting, המשרדים נמצאים במרכז של הרחוב הראשי. מאוד נחמד להתחיל עם זה את הטיול. יוצאים בבוקר לנהר פאי באזור הגבול עם בורמה ועושים ראפטינג באזור מדהים עד שעות הצהריים, לנו היה שם מזל ויצא לנו לראות קוף גיבון שירד מהעץ ושיחק איתנו. הראפטינג ממש לא מהיר וחובבי האקסטרים יתאכזבו אז אני ממליץ על האטרקציה למי שרוצה להתחיל במשהו רגוע.

בנגקוק – ממליץ מאוד ללכת לשוק סוף השבוע (Chatuchak).

לאוס:

מפאי לקחנו וואן ללואנג נמתה שכולל עצירה בעיר גבול ולינה בהוסטל עם ארוחת בוקר (אל תצפו ליותר מידי) ובבוקר עוברים את הגבול ועולים על וואן נוסף ללאונג נמתה.
על לואנג נמתה אין לי יותר מידי מה לספר כי בגלל מזג אוויר לא יצא לנו לעשות שם כלום ואחרי לילה כבר נסענו ללואנג פראבנג. ציינתי את לואנג נמתה כי בלי שהייתי שם יותר מידי אני יכול לספר שזה אחד האזורים הכי יפים שראיתי. הטבע שם מדהים ואפשר לראות המון שבטים בדרך לשם (במחוז לואנג נמתה יש מעל ל-20 סוגי שבטים). אנחנו ישנו סמוך לשוק הלילה והרחוב המרכזי.

טיפ חשוב – לא מומלץ להגיע לשם בלילה, תכוונו את ההגעה שלכם לשעות הצהריים. תחנת האוטובוס שמגיעים אליה מרוחקת 15-20 דקות מהאזור המרכזי ולא הכי נחמד לעשות את הדרך בלילה.

לואנג פראבנג – הגענו לשם עם אוטובוס סליפר מקומי של 12 שעות (אמור לקחת שעתיים פחות בערך), ממליץ לכם לקחת וואן בלי עצירות אם אתם מצליחים כי האוטובוס עוצר כל שניה להעביר סחורות.
בלואנג פראבנג ישנו בPangkham Lodge, מרוחק 500 מטרים מהשוק לילה ועולה 22 דולר לזוג כולל ארוחת בוקר. אציין שלואנג פראבנג היא עיר מאוד יקרה יחסית.
המלצה – כולם הולכים למפלי Kuang Si שהם המפלים המפורסמים וכנראה מהיפים בעולם, כמובן שתלכו גם אליהם. אני ממליץ ללכת בנוסף גם למפלי Tad Sae שרחוקים 20 דקות מהעיר. המפלים האלו הרבה פחות מוכרים ולא פחות יפים לדעתי. כשאתם מגיעים לשם תמשיכו ללכת עם השביל עד שתגיעו למפלים ענקיים ומדהימים עם בריכות ריקות לגמרי, אנחנו היינו שם לבד והיה אדיר.

נונג קיאו – מקום מדהים! לקחנו לשם אוטובוס של בערך 3-4 שעות מלואנג פראבנג אם אני זוכר נכון. נונג קיאו היא עיירה מבודדת ושקטה ששוכנת בין הרים והנוף ממנה פשוט עוצר נשימה. יש הרבה מה לעשות בכפר אבל ההמלצה שלי היא ללכת לבקר בכפרים המבודדים הנמצאים בקרבתה (חלק מהטיולי יום שמציעים שם). אנחנו ישנו בMeexi, נמצא מעבר לגשר פניה שניה ימינה וישר עד הסוף, 80 אלף קיפ לזוג לא כולל ארוחת בוקר, אחלה מקום. אוכל – ממליץ מאוד (!) לאכול במסעדות ההודיות שאחרי הגשר, זול מאוד ואוכל מעולה.

קמבודיה:

קורונג – חוף 4K, פיסת גן עדן נסתרת שהרבה תיירים עדין לא גילו בקמבודיה.
אחרי 20 דקות של הליכה בתוך ג'ונגל שאין בו כלום, תגלו את אחד החופים היותר מפתיעים במזרח.
תמשיכו לפי השילוט שמודבק על העצים, תחצו גשרים מאולתרים ופתאום לנגד עיניכם יתגלה חול לבן, מים בצבע טורקיז, מוזיקה מעולה, כדורעף והרבה אנשים. בכל יום שני יש את ה Nestival מסיבה שמתחילה בסביבות שבע על החוף.  הגעה דרך מעבורת מהעיר סיהנוקוויל או מהאי הסמוך קורונג סאנלואם. יורדים במזח המרכזי ומשם ממשיכים לכיוון צפון ברגל.

קמפוט – מכונה 'עיר המסעדות'. תמצאו בה גם אטרקציות נחמדות מאוד כמו חוות הפלפלים והאגם הנעלם, שוק הסרטנים והפארק הלאומי (בוקור). אך עם כל זאת, עיקר העניין באזור הזה הוא האוכל, תוכלו למצוא מגוון רחב של מסעדות מקומיות וכן מסעדות עם אוכל בינלאומי. ממליץ מאוד על המסעדה ההודית Tandoora.

ויאטנם:

האנוי – עיר עמוסה וצפופה, אני לא הכי התחברתי אליה בעיקר בגלל האנשים. שימו עין על הציוד שלכם ותיזהרו מאנשים ברחוב שינסו לעבוד עליכם בכל מיני דרכים. לדוגמא הם יצביעו לכם על הנעל ויגידו שהיא קרועה וישר ינסו להוריד לכם אותה כדי לתקן. סומך עליכם שלא יצליחו לעבוד עליכם אבל אני הייתי עד לאירופאים שמשלמים מליון דונג (150 שקל) רק כדי לקחת את הנעל בחזרה. לגבי סוכנות נסיעות, רובכם שמעתם על רוז – סגרנו דרכה כמה נסיעות והיא הייתה יחסית בסדר אבל לא נתנה לי סיבה מיוחדת להמליץ עליה.

קאט בה – אי במרחק 3-4 שעות נסיעה מהאנוי שהאטרקציה העיקרית בו הוא סיור בלונג ביי והלונג. ממליץ על הסיור היומי שלדעתי היה מספיק בהחלט וממש כיף. שמעתי דברים לא טובים על השייט של יומיים-שלוש. לגבי לינה, יורידו אתכם ברחוב המרכזי ופשוט תעברו בין המקומות ותסיגרו על מקום שתאהבו. אנחנו היינו בפול מון הוטל וSea View הוטל, עברנו מהפול מון כי היו שיפוצים לידו אבל בכללי שניהם היו אחלה. המחירין לזוג נעים בין 7 ל-12 דולר לחדר זוגי ברמה טובה.

נין בין – שעה נסיעה מהאנוי, עיר ממש קטנה ושקטה. לא זוכר איפה ישנו אבל אין צורך להזמין מראש לדעתי כי כל המקומות שם פנויים. אנחנו לקחנו עם חברים אופניים ויצאנו לטייל והיה מעולה, יש שם נופים מטורפים וכפרים שממש כיף להיכנס ולראות. האטרקציה המרכזית בעיר היא מערות ה-Tam Coc, מראש הרבה אנשים אמרו לי שזה מאוד תיירותי ולא מומלץ וכשהגענו לשם ראינו שזה באמת כך והחלטנו לוותר. במקום זה הלכנו למערות Trang An שהיו הרבה יותר זולות, פחות תיירותיות והיה שם מאוד יפה וממצה.

הויאן – בעקבות המלצות הלכנו לישון אצל ני בCocounut Garden, הומסטיי יחסית חדש, חדרים מבריקים ומאוד יפים ב-8 דולר לבן אדם כולל ארוחת בוקר. ני נוהגת להכין לכם אוכל גם בערב כשמגיעים אליה. סה"כ היה אצלה מאוד נחמד אבל לא הייתי ממליץ בגלל המרחק לעיר (אחד הדברים שיותר חשובים לנו). סך הכל עיר ממש מהנה עם אווירה קצת אחרת (אירופאי קצת). מסעדה הודית מומלצת – Ganesh (טיפה יקרה).

נה טראנג – העיר של הרוסים שלא כולם מבקרים בה. אז הסבר קצר על תופעת הרוסים שהשתלטו על העיר, רוסיה משקיעה ומפתחת את העיר הזאת ואימצה אותה כעיר נופש זולה. ממש כמו שאנחנו טסים ליוון, לרוסים יש לשם טיסה ישירה ממגוון יעדים ברוסיה. לא ציפינו להרבה אבל דווקא ממש נהנו. יש בה מסעדות מעולות, אולי הכי טובות שאכלנו בהם בטיול. ממליץ על Pita GR Restaurant ו- MIX restaurant, שתי מסעדות ים תיכוניות זולות ואיכותיות בטירוף. ישנו ב- Cat Vang Guesthouse, מאוד מרכזי וזול. חדרים נקיים וטובים. 45 שקל ללילה לזוג ללא ארוחת בוקר. אין מה להישאר יותר משני לילות בנה טראנג, יום אחד להסתובב בעיר וללכת לים ויום נוסף לפארק מים (האדיר) שנמצא באי סמוך. הפארק עולה 600 אלף דונג (100 שקל) ומגיעים אליו ברכבל שכלול במחיר, חוויה ממש מהנה ומומלצת.

דאלאת – למרות התלבטויות החלטנו ללכת לחואן ולא הצטערנו לרגע, היה פשוט מדהים! לזוגות שביניכם שלא רוצים דורמס, תדעו שיש אצל חואן גם חדרים לזוגות, אין לו הרבה אז עדיף לשריין. ממליץ לעשות את הכל דרכו, האיזי ריידר (40 דולר עם נהג -30 בלי) דרכו ממש כיף ולחוששים בקשר לנסיעה על האופנוע – הנהגים שלו מאוד אחראיים ולא עוברים את ה-40 קמ"ש. עשינו דרכו גם סנפלינג מפלים (28 דולר) והיה מעולה. בקיצור, רק חואן!! 5 דולר לאדם כולל ארוחת בוקר וערב.

מוי נה – עיירת חוף דרומית לדאלאת, לא הייתי ממליץ ללכת אם אין לכם זמן מיותר. החופים לא הכי יפים ואין שם יותר מידי מה לעשות. יש שם מסעדה מעולה – Sindbad.

סינגפור:

הדבר הראשון שעולה לראש כששומעים על סינגפור הוא שהיא יקרה, אז כן – היא לא זולה כמו שאר מדינות המזרח אבל היא גם לא כל-כך יקרה. הלינה בה יקרה, אך התחבורה בה חוסכת הרבה כסף (רכבת תחתית מצוינת שמכסה את כל אזורי התיירות). האזור המרכזי שאני ממליץ ללכת אליו הוא המרינה, אפשר להסתובב שם יום שלם והמראות פשוט מדהימים. ממליץ לעשות בלילה את הגלגל הענק או התצפית מה-Marina Bay Sands (המלון המפורסם), לעניות דעתי אחד מן האטרקציות הללו מספיק כי הנוף זהה.
תחבורה – כמו שציינתי אני ממליץ מאוד על הרכבת התחתית, אפשר להתנייד רק בעזרתה ללא בעיה, גם בהגעה מהשדה תעופה לעיר. קונים כרטיס נטען בשדה תעופה (15 ש"ח) ומטעינים אותו כמה שצריכים (מאוד מאוד פשוט).
למתלבטים אם להגיע לסינגפור כחלק מהטיול למזרח אני יכול להגיד שאנחנו מאוד נהנו מהמדינה המדהימה הזו וזה אוסיף לטיול עוד נדבך מאוד מיוחד של תרבות שונה ומתפתחת משאר מדינות המזרח.

פיליפינים:

מנילה –  ביציאה מהשדה תעופה יש לכם 2 אופציות, מונית במחיר מוסכם מראש שיהיה בוודאות מופקע לגמרי או מונית עם מונה ולעמוד שעה בתור. מה עושים? לוקחים את הרגליים ויוצאים לכיוון הכביש הראשי. פשוט תמשיכו לכיוון החניה ותלכו לכיוון הכביש במשך כמה דקות, תחצו אותו ותעצרו מונית, יחסוך לכם יותר משני שליש מהמחיר. אה וכמובן, לקחת רק מוניות לבנות! הרבה יותר זול.
המלצה אחת ויחידה על מקום מדהים שאני רואה שהרבה אנשים לא מבקרים בו לצערי – Kalanggaman Island. מדובר באי בודד עם מים בצבע טורקיז שנראה כאילו הוציאו אותו מסרט.
איך מגיעים? מסבו (Cebu) לוקחים אוטובוס מהתחנה הצפונית (90 פזוס) לכיוון מאיה (Maya). לאחר נסיעה של 5-6 שעות מגיעים לרציף ולוקחים סירה (100 פסוז – אל תשלמו יותר!) לאי מלפסקוואה. ממלפסקוואה לוקחים טיול יום לאי קלנגמן שכולל ארוחת צהריים ונהנים מכל רגע. שימו לב שהשייט לאי לא קצר ולכן עדיף לקחת יאכטה עם קבוצה ולא סירה פרטית (אנחנו עשינו את זה כדי להגיע ראשונים בבוקר ולהיות שם לבד, הלבד היה מדהים, השייט קצת פחות).

אל נידו – כמעט בכל פינה באל נידו תתקלו בטורים שלוקחים אל החוף הסודי והיפה ביותר באי!
הגעה אפשרית רק בסירה. נכנסים בפתח צר בין שני צוקים ענקיים ואז נפרשת התמונה הכי יפה שקיימת בעולם! חול לבן, מי קריסטל חמים, דגים צבעוניים, כוכבי ים ובעיקר שקט ושלווה. למרות שרוב האי עמוס בתיירים בצורה די קיצונית, יש בו חופים אינטימיים יותר שפשוט מנצחים כל חוף אחר שביקרתי בו.